Thursday, September 25, 2014

Saudi Tetapkan Wukuf 3 Oktober. Haji Akhbar ?

Saudi Tetapkan Wukuf 3 Oktober. Haji Akhbar ? adalah entri ulangsiar dari sesawang Indah. Belohog Kata Kunci Ayat Sebaris berkongsi informasi terkini, maklumat semasa dan coretan umum untuk blog reader di Malaysia. Semoga Saudi Tetapkan Wukuf 3 Oktober. Haji Akhbar ? sama ada tersurat atau tersirat dapat memberi nilai-nilai yang menjadikan kehidupan lebih baik dari sebelummnya. Sekiranya perlu, boleh kongsikan/sebarkan entri Saudi Tetapkan Wukuf 3 Oktober. Haji Akhbar ? ini di laman sosial. Wallahu'alam bissawab.


Saudi Tetapkan Wukuf 3 Oktober. Haji Akhbar ?



25/9/14



Jamaah haji wukuf di Padang Arafah, Makkah, Arab Saudi.



REPUBLIKA.CO.ID,JAKARTA--Pemerintah Arab Saudi menetapkan bahawa 1 Zulhijah jatuh pada 25 September sehingga puncak haji atau wukuf (9 Zulhijah) yang dikenal dengan puncak haji terjadi pada hari Jumaat, 3 Oktober 2014.



"Baru saja kami dapat informasi dari Ketua Pusat Observatorium King Abdul Aziz tentang penetapan 1 Zulhijah, bahawa hasil pengamatan pasukan di Arab Saudi ada beberapa tempat melihat hilal," kata Kasubdit Pembinaan Syariat dan Hisab Rukyah Kemenag RI, Ahmad Izzuddin, dalam konferensi pers di Kantor Misi Haji Indonesia Daker Madinah, Rabu.



Ia menjelaskan bahawa Arab Saudi menetapkan bahawa 25 September hari Khamis sudah masuk 1 Zulhijah. Sehingga konsekuensinya 9 Zulhijah jatuh di Hari Jumaat.



Ada pendapat ketika wukuf jatuh di hari Jumaat maka akan terjadi haji akbar. Pada ketika ini masyarakat Arab Saudi banyak melaksanakan ibadah haji ini. "Ini menjadi tradisi haji Akbar. Haji akbar terakhir pada tahun 2006," katanya.



Sementara Pemerintah Indonesia menetapkan Idul Adha (10 Zulhijah) pada 5 Oktober 2014 seusai sidang itsbat penetapan awal Zulhijah 1435 H yang berlangsung di Kantor Kementerian Agama, Jalan MH Thamrin Jakarta, Rabu malam.



Sementara itu Organisasi Kemasyarakatan (Ormas) Islam Muhamadiyah telah menetapkan Idul Adha 10 Dzulhijah 1435 Hijriah jatuh pada hari Sabtu, 4 Oktober 2014. Penentuan itu berdasarkan perhitungan hisab atau dikenal dengan "hisab hakiki" yang dilakukan Majlis Tarji Muhammadiyah.




Saudi Tetapkan Wukuf 3 Oktober. Haji Akhbar ? adalah Entri ulangsiar dari sesawang indah. Credit dan Penghargaan kepada Indah iaitu penulis/pemilik asalnya. All due respect dan Trimas kerana menghargai laman Sesawang Belohog.

Share this

0 Comment to "Saudi Tetapkan Wukuf 3 Oktober. Haji Akhbar ?"

Post a Comment